Low FODMAP chokoladekage

low FODMAP chokoladekage

Yum yum yum – mine tænder løber i vand imens jeg sidder og skriver dette blogindlæg om min elskede low FODMAP chokoladekage <3 For mig skal min diæt ikke være kedelig. Den skal være fyldt af smagfulde oplevelser der skaber glæde for både sjæl og mave. Min low FODMAP chokoladekage er et genialt eksempel på en klassisk chokoladeladekage, hvor der ikke er lavet om i opskriften. Jeg må indrømme at jeg i nogle low FODMAP opskrifter bliver lidt træt af, at hvedemel skal erstattes med ris- eller majsmel. Tricket er (for mig), at finde en opskrift hvor der slet ikke skal mel i. Det har jeg i hvert fald haft rigtigt gode erfaringer med ind til videre.

Derfor er chokoladekage et must

En low FODMAP diæt kan være en smule svær og trættende i længden. Jeg kan i hvert fald til tider miste modet når man er på besøg hos et vennepar og der bliver serveret lækre kager til kaffen. Derfor er det vigtigt, at beholde madglæden og det er denne her chokoladekage altså med til.

Prøv den – den er super nem at lave og smager ganske enkelt så fuglene synger i din mave.

 

low FODMAP chokoladekage
Udskriv

Low FODMAP chokoladekage

Forb. tid 15 minutter
Tilb. tid 30 minutter
Samlet tid 45 minutter
Antal 12

Ingredienser

  • 200 g. 70% chokolade
  • 100 g. laktosefri smør
  • 4 æg
  • 200 g. sukker
  • 1 dl. valnødder

Sådan gør du

  1. Tænd ovnen på 180 grader.
  2. Smelt den laktosefri smør og chokolade i et vandbad.
  3. Fjern skålen fra vandbadet og rør sukkeret i til det er opløst.
  4. Pisk et æg i ad gangen og rør grundigt.
  5. Hak valnødderne og vend dem i dejen.
  6. Kom dejen i en ca. 22 cm. springform beklædt med bagepapir.
  7. Bag chokoladekagen i 30 minutter i midten af ovnen.
  8. Lad den køle af og sæt den på køl til dagen efter.
  9. Pynt evt. kagen med lidt glasur i kanten og hakkede nødder eller chokolade

 

 

Skriv et svar

Your email address will not be published. Fields marked as * are mandatory