Low FODMAP guacamole med tomat

Low FODMAP guacamole med tomat

Kan man lave en god low FODMAP guacamole med tomat, som stadig har hvidløgssmag? Jeps! Her er den lavet med hvidløgsolie, som du enten kan vælge selv at lave eller købe. Det giver guacamolen en autentisk smag. Ja jeg indrømmer at det ikke er det samme som at få rå hvidløg i, men hvis nu det er det kompromis man må lave på low FODMAP diæt, så synes jeg det er okay. 🙂

 Mængde af avocado?

Når du er på low FODMAP diæt må du spise en begrænset mænge af avocado. For at være helt præcis må du ikke spise mere end 40 gram pr. portion. Jeg har lavet min egen lille regn om at det svarer til ca. en halv avocado. Det passer nogenlunde, men avocadoer varierer selvfølgelig i størrelse, så er du i den strikte fase, så vej dem.

Servering?

Server guacamolen med nachos til dine gæster som en snack. Spis den sammen til dine tacos eller brug det som spead på din low FODMAP sandwich med fx laks.

 

Low FODMAP guacamole med tomat 2

 

Low FODMAP guacamole med tomat
Udskriv

Low FODMAP guacamole med tomat

Tilb. tid 10 minutter
Antal 4

Ingredienser

  • 2 avocadoer
  • 2 spsk hvidløgsolie
  • ½ citron
  • ½ -1 rød chili
  • salt og peber
  • 2 tomater

Sådan gør du

  1. Blend avocadoerne med hvidløgsolie citron og rød chili (med eller uden kernerne). Du bestemmer selvfølgelig selv om du vil blende den. Jeg gjorde det for at få hvidløgsolie masseret ind i avocado cremen. 

  2. Skær tomaterne i kvarte og fjern de våde kerner. Skær herefter det faste kød ud i små stykker og bland det i din guacamole. De er med til at veje op for den mindre grove guacamole 🙂

  3. Smag til med salt, peber, evt. mere citron eller chili.

Skriv et svar

Your email address will not be published. Fields marked as * are mandatory