Low FODMAP havregrød med kanel og smørklat

low fodmap havregrød med kanel

Jeg må ærligt indrømme at havregrød altid har ligget uhyre dårligt i min mund. Tror det er et levn fra min barndom, hvor havregrøden blevt lavet i mikroovnen, og endte ud med at blive en klistret tung masse. Har faktisk ikke fået det siden børnehaven, og har nærmest fået opkastfornemmelser bare ved tanken. Her små 30 år senere er jeg nærmest vend på tallerkenen. Spiser min low FODMAP havregrød med kanel og smørklat hver morgen i øjeblikket. Det mætter super godt i min gravide mave, er nemt at lave og så smager det lidt af jul :p

Havregrødsvarianter

Du kan lave havregrød i uendelige afskygninger. Min er helt klassisk med lige dele glutenfri havregryn fra Aurion, laktosefri mælk og vand. Nogle laver den kun med vand, andre med mandelmælk. Desuden kan du jo variere toppingen som du vil. Jeg skal i hvert fald til at prøve lidt forskelligt nu hvor jeg er blevet bidt af en gal havegrødsnørd.

Kender du nogle spændende varianter så giv mig endelig et praj om dem i kommentarfeltet.

 

low fodmap havregrød med kanel
Udskriv

Low FODMAP havregrød med kanel og smørklat

Tilb. tid 5 minutter
Antal 1

Ingredienser

  • 1 ½ dl glutenfri havregryn fra Aurion
  • 1 ½ dl laktosefri mælk
  • 1 ½ dl vand
  • ½ tsk kanel
  • salt
  • Kanelsukker
  • Smørklat

Sådan gør du

  1. Kom havregryn, mælk, vand og kanel i en lille gryde.

  2. Lad det koge op ved svag varme. Når det koger får det ca 2 minutter. Jeg er ikke til en grød der er for tyk, så det er ikke en der får lov til at stå og koge ind i flere minutter.

  3. Tag gryden af varmen og rør en knivspids salt i. 

  4. Server i en skål og top med kanelsukker og en smørklat. 

 

Trackbacks

  • […] Nu må du nemlig spise 52 g. pr. portion. YAY! For mig er det gode nyheder da jeg elsker at spise havregrød om morgnen. Måske man snart kan slippe for at skulle købe de dyre 🙂 Det kunne være så […]

  • Skriv et svar

    Your email address will not be published. Fields marked as * are mandatory