Low FODMAP saltede mandler

Low FODMAP saltede mandler

I princippet er der ikke noget specielt low FODMAP over disse low FODMAP saltede mandler. Men alligevel er der noget vigtigt at forholde sig til når man spiser mandler på en low FODMAP diæt. Mandler er nemlig en af de nødder som man kun må indtage i begrænsede mængder. For at være helt præcis må du i følge appen FODMAP diet indtage 12 g. pr. portion. Det svarer til ca. 10 mandler.

Hvornår er saltede mandler gode?

For mig lindre de min sult. Specielt om eftermiddagen. Jeg har lavet en god portion af mine low FODMAP saltede mandler og har dem stående på arbejdet. Når kollegaerne så spiser fredagskage, eller jeg bare har lyst til at proppe munden med noget tyer jeg til mine lille mandelkrukke. Jeg serverer dem også gerne for mine gæster inden en god middag. For de er ikke kun et hit for folk der er på low FODMAP diæt – Alle elsker dem. Og man kan virkelig smage at de er hjemmelavet, hvilket også lige giver et plus i bogen hos gæsterne. Nå ja, og så er de gode mod en tømmermændsramt krop. Afprøvet så sent som i sidst weekend, hvor jeg var til min lillebrors bryllup.

Så ja – de dur til hverdag og fest. Håber du vil elske dem lige så meget som jeg – også selvom man må nøjes med 10 styks ren nydelse.

 

Low FODMAP saltede mandler
Udskriv

Low FODMAP saltede mandler

Forb. tid 25 minutter
Tilb. tid 15 minutter
Samlet tid 40 minutter
Antal 10

Ingredienser

  • 200 g. mandler
  • 125 g. salt
  • 5 dl. vand

Sådan gør du

  1. Kom salt i en gryde og tilsæt kogende vand. Rør rundt til salten er helt opløst.
  2. Kom mandlerne i gryden og lad dem trække i 20 minutter.
  3. Tænd ovnen på 175 grader.
  4. Dræn mandlerne for vand og kom dem på en bagplade med bagepapir.
  5. Rist mandlerne i ovnen i 15 minutter - Husk at røre i dem jævnligt, så de ikke brænder på.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published. Fields marked as * are mandatory