Low FODMAP tzaziki

low fodmap tzaziki

Nøj hvor kan jeg savne hvidløg. Det er desværre en af de ting min mave reagerer allermest på, så jeg er rimelig striks med at undgå det. Jeg prøver dog stadig at få smagen ind i mine retter, netop fordi jeg savner det. Forleden fik vi tyrkisk/græsk inspireret mad bestående af køfte, salat og en hvidløgsbombe af en low FODMAP tzaziki. Jeg var simpelthen helt solgt. Det smagte SÅ godt.

Hvidløgsolie gør tricket

Jeg vil gerne endnu en gang reklamere for at du altid har en hvidløgsolie stående, som en del af dit basislager. Den gør altså underværker, hvis du som jeg også savner hvidløg. I min low FODMAP tzaziki spiller den af gode grunde hovederollen, da det er den der tilføjer den karakteristiske smag.

Håber selv du vil prøve min opskrift.

Serveringsforslag

Server den fx med Low FODMAP gulerod kålsalat med feta og granatæble og lækre low FODMAP køfte af oksekød.

low fodmap tzaziki
Udskriv

Low FODMAP tzaziki

Forb. tid 10 minutter
Antal 4

Ingredienser

  • 1 agurk
  • 2 dl laktosefri yoghurt naturel
  • 3 spsk hvidløgsolie
  • 1 spsk hakket frisk mynte
  • salt og peber

Sådan gør du

  1. Riv agurken og kom den i en sigte. Drys med en lille smule salt og lad det stå. Salten trækker væden ud af agurken og gør i sidste ende at din tzaziki bliver minde vandet. 

  2. Bland imens yoghurt, hvidløgsolie og hakket mynte i en skål. 

  3. Vrid agurken så det kommer så meget væde ud af agurkerne som muligt. Kom dem i yoghurten og smag til med salt og peber. 

Skriv et svar

Your email address will not be published. Fields marked as * are mandatory