Hvad er low FODMAP egentlig for en størrelse og hvad er vigtigt, at vide om low FODMAP inden man går i krig med en diæt? Forhåbentlig kan jeg gøre dig lidt klogere herunder.

Hvad er low FODMAP?

FODMAP’s er en specifik type kulhydrater, som tarmen har svært ved at optage og som derfor resulterer i oppusethed, mavekneb og ubehag. For at finde ud af hvad tarmen ikke kan optage kan man gå på en low FODMAP diæt i 6-8 uger. Her udelukker man alle madvarer der har et højt indhold af FODMAP’s. På den måde får kroppen en komplet udrensning af FODMAP holddige fødevarer – og du finder ud af om diæten har en effekt eller ej. Når de 6-8 uger er ovre, kan du langsomt begynde at introducere forskellige FODMAP’s i din kost igen. Hvis kroppen reagerer på fx løg, kan det tyde på, at du fremover helt skal udelukke det fra din kost for at lindre symptomerne. Hvis du tværtimod ikke reagerer op det, kan du langsomt indføre det i din daglige kost igen.

En vigtig pointe med diæten er, at den ikke helbreder  men lindre symptomerne, så du kan holde ud at være i din egen krop.

 

Hvad står FODMAP for?

FODMAP er altså specifikke kulhydrater, som din mave reagerer på. Men hvad står FODMAP egentlig for? At skulle forklare det kort om simpelt har for mig været lidt af en udfordring. Men nu tager vi den “svære” version først og så får du min version bagefter.

F = Fermenterbare (årsagen til luft i maven)

O = Oligosakkarider (findes fx i hvidløg, løg, bønner, tørret frugt, vandmelon, rug og pistacienødder)

D = Disakkarider (findes i fx mælk og yoghurt)

M = Monosakkarider (findes i asparges, æbler, mango, pære og honning)

A = And (&)

P = Polyoler (findes i æbler, ferskner og svampe)

At skulle forklare det i én simpel sætning som dine venner, kollegaer og familie kan forstå er ikke lykkedes mig endnu. Når jeg selv bliver spurgt, hvorfor jeg spiser anderledes, siger jeg:

”Jeg prøver lige nu at udelukke en specifik type af kulhydrater for at teste, om der er ting jeg har svært ved at fordøje”.

Den er nem at sige, og folk kan nemt forstå rent faktisk hvad jeg siger.

 

Brugbare værktøjer

Vil du vide mere om low FODMAP har jeg her et par tips til apps og bøger jeg selv bruger i min hverdag på FODMAP diæt.

Til dagligt bruger jeg appen FODMAP diet til at slå ingredienser op. Selv om det ikke er den mest hurtige eller brugervenlige app, så er det alligevel blevet den app jeg bruger allermest til at få et overblik over, hvad man må spise på en low FODMAP diæt. Appen bliver løbende opdateret med nye ingredienser der er blevet testet ok på en low FODMAP diæt.

Jeg har også læst min andel af bøger. Mest for at forstå hvad FODMAP er men også for at finde inspiration til gode opskrifter. Her er mine top tre bøger.

Sund mave – Low FODMAP diet

Low FODMAP diet – giver ro i maven 1

Low FODMAP diet – giver ro i maven 2

Hvis du vil have flere informationer om low FODMAP, så skriv gerne i kommentarfeltet, så skal jeg forsøge at gøre dig klogere.